Prøveturen med dytten 11. - 12. april 2001

I dag er det så dagen vi skal ud og prøve om dytten fungerer under vores ukyndige ledelse, Bent har dog en del erfaring med at pakke småt og fornuftigt fra sin tid som kapsejler, selvom der virker til at være megen plads er det dog begrænset til primært at skulle fylde ét af de i alt seks overskabe med det personlige grej, dog er der også to kistebænke "under sæderne" hvor der også kan ligge noget.

Vi fik pakket grejet til de to dage vi havde planlagt, først skulle vi lige en tur til Greve for at fejre moster Connies fødselsdag med en gang morgenmad mm. Da klokken var 11.30 begyndte turen så endelig, afsted mod Storebæltsbroen, og der kom vi hurtigt ned, men ak, det blæste for meget og vi måtte ikke køre over broen med høje lette køretøjer, så hvad nu?

Efter en kort rådslagning blev vi enige om at skulle vi afsted så skulle vi. Frem med kortet, hvor skulle vi tage hen? Jo Tyskland havde vi jo snakket om, og sådan skulle det blive. Vi fandt hurtigt vejen til Rødby Havn, via Skælskør og Vordingborg til Rødby færgen, var der mon plads, jo det var der, vi kom tyve minutter i god tid så vi kørte praktisk talt ombord på færgen, så nu var der ingen vej tilbage, vi var næsten i Tyskland.

Efter færge turen, lige en tur i Border Shop, masser sodavand, lidt vin og én kasse med dåseøl og lidt smøger. herefter afsted mod Kiel, for det havde vi aftalt, at det var den vej vi ville køre, dog var der en del vejarbejde og vejomlægninger, så vi kom ikke helt af der hvor vi havde planlagt, men pyt, det var jo derfor at vi gerne ville have en Autocamper. mørket sneg sig ind på os og sulten var ved at melde sig, ved en afkørsel var der et skilt til en tank og en Burgerbar, så vi kørte ud af afkørslen her.

Der var så det sted hvor sultet kunne stilles, er Amerikanerseret burgerbar af værste slags CROME AND STEEL hed den, og det var det den mest hæslige og smagløse kopi ar amerikanernes værste og dårligste smag, men vi løb risikoen og købte nogle burgere, de kunne ikke være ret store for de var billige, så vi gik i gang med at bestille servitricen havde dog det store overblik og i stedet for to burgere pr. person, anbefalede hun at vi startede med én, Det kalder man service, for hun havde så inderligt ret én burger = et stk. tallerken med top "24 cm" = 1 stk. burger, det var mere end de fleste kunne spise.

Så var tiden til at komme videre mod Kiel og Flensborg. Det var dog ved at blive mørke, så vi besluttede at en times tid mere og så ville vi finde et sted at overnatte.

På det kort i kan se nedenunder, spiste vi ved det sted der er markeret ved et 6- tal.

Kiel blev dog hurtigt nået og vi kørte lidt videre for vi ville ikke holde i en storby, på et tidspunkt kom vi til en lille by der hedder Fleckeby, her fandt vi en parkeringsplads ud for det lokale supermarked, her så ud til at være jævnt, så her besluttede vi os til at holde for natten, og så skulle vi ikke gå så langt når vi skulle hente morgenbrød.

Det gode ved at køre i en autocamper er, at når man bare parkerer på en parkeringsplads uden tidsbegrænsning, ja så er det lovligt at overnatte, bare man ikke tager borde og stole ud på parkeringspladsen, denne regel gælder også herhjemme da autocampere er indregistreret som personbiler, til overraskelse for mange campingpladsejere som mener at det er pirat-camping.

Efter indkøb og morgenmad/kappe kørte vi videre mod Flensborg gik en tur ved havnen og nød det gode vejr, spiste lidt frokost og så videre til Møgeltønder, vi skulle jo lige se Schackenborg.

Det næste mål var Tøndermarsken og digerne, en ting vi opdagede, var at de ikke brugte mange penge på veje herude, ét enkelt spor og ikke mere, så når der var modkørende måtte man finde det bredeste sted og så måtte den der havde muligheden køre så langt ud til højre som muligt, og her udbrød Anja "Respekt" hver gang vi mødte en bil. skilte er heller ikke det de bruger mest tid på så pludselig efter en tid på de små veje stod der et sktli "på Tysk" velkommen til tyskland, så nu var vi tilbage i tyskland igen, men denne gang helt ude i marsken, så vi måtte tilbage til Aventoft og herefter mod Tønder. En anden ting vi fandt ud af var at det blæser ekstremt meget ude ved vestkysten.

Vi satte nu kursen mod Ribe, for det var jo kun lige en prøvetur, og vi skulle jo have gæster om søndagen til Bo's fødselsdag. i Ribe kørte vi ind på et cafeteria som havde Bøf med bløde løg og kartofler som dagens ret, det må have været et cafeteria der havde en mængde Truckere som kunder, for portionerne var beregnet på at skulle stille mere end en stor sult, bo ville ikke spise bøfferne "to kæmper" men gerne kartoflerne og sovsen, det blev til mere end 20 små kartofler med sovs, vi andre måtte levne masser af kartoflerne men ikke nogen bøf.

Nå men hjemad skulle vi så vi kørte mod Kolding og vi nåede Lillebæltsbroen uden de store oplevelser, men vi kom dog igennem nogle af de granplantager der sidste år blev hærget af stormen, et meget deprimerende men også storslået syn. kaffepause på restepladsen Lillebælt. herefter videre til Storebæltsbroen, her var der et skilt der proklamerede at Storebæltsbroen var lukket for høje lette køretøjer igen men at man forventede at broen ville blive åbnet igen kl. ca. 22 (måske). vi kørte ned på den p-plads der er lige før broen og her spiste vi aftensmad, og ventede og ventede, vi besluttede at vi ville snuppe en lur i ventetiden. Kl. 23.10 kom der nogle personaler fra broen rundt på pladsen og sagde at nu var broen åben, det kan man kalde god service. Af sted afsted to timers kørsel ti Viby. vi stoppede på en tankstation, for at se om man kunne købe nogle kopholdere, for en af de ting vi opdagede at de var nødvendige når vi kørte og både ungerne og vi skulle have noget at drikke, "der er altid kaffe på termokanden og drikkelse til ungerne med" de havde heldigvis nogle der kunne skrues op på væggen og slås sammen så de ikke fyldte ret meget så vi købte 2 stk. som prøve.

Vi ankom til Viby kl. ca. 1.30 efter en lækker tur og vi var alle enige om at det var hvad vi havde savnet i alle de år, siden vi havde holdt vores sidste ferie, som var en tre ugers sejltur i 1981.